Net in Finland en nu alweer weg?

4 september 2017 - Mikkeli, Finland

Net in Finland en nu alweer weg? Ja precies, het tweede weekend in Finland, plannen we al Finland te verlaten. Met zo'n 30 mede exchangers op naar Tallinn in Estland. Achteraf gezien was dit misschien wel een van de beste ideeën hadden kunnen bedenken.

Maar eerst even over m'n eerste week op de University, wat betekende veel luisteren naar intro presentaties, continu Engels praten en een warme(!) lunch in de kantine. Misschien niet erg spectaculair of interessant, toch was het een prima week om te beginnen. Alleen het eten in de kantine? Ja daar zijn de meningen over verdeeld....

Kantine eten(?)    Introductie presentaties    Eerste dag op de uni al te zwaar..

Ook kwam ik er deze week achter dat de hoeveelheid fietsen in Nederland echt een luxe is. Aangezien het ons een halve week zoeken en drie uur wachten tot er een fiets gemaakt was, kostte, om uiteindelijk een fiets te kunnen kopen. Maar ja, aangezien ik het lopen van al die kilometers ook wel echt zat was, was ik enorm blij met m'n nieuwe roestige barrel. Voor hoelang het mocht duren dan.... Na 10 minuten fietsen was namelijk m'n band lek en kon de zoektocht naar een werkende fiets weer voortgezet worden... Super leuk allemaal dat plan om ergens anders een paar maanden te wonen...

Ennn dat waren de 5 minuten pret met een fiets, lekke band...

Woensdag avond hadden we het eerste feest op de Universiteit, met als thema 'Vikingen', en dat hebben we geweten hahahaha. Zie hier onder de foto van hoe het had gemoeten, en hoe wij, als exchangers er dood gewoontjes bijliepen. Ondanks dat en de gekke muziek, was het ontzettend leuk en één en al feest met de exchange groep!

Viking party (2) <-- hoe het moest & hoe wij het niet snapten -->Viking party (1)

Aan het einde van de week, toen de intro voorbij was, ik eindelijke een rijdbaar barrel had, bijgekomen was van het feestje en m'n kamer steeds meer op een echte kamer begon te lijken (in plaats van een ziekenhuiskamer), was het tijd om te vertrekken naar Tallinn met de groep. 'S ochtends vroeg, op naar de bus met de hele garde, niemand nog echt wakker, maar we hadden er allemaal zin in. Na drie uurtjes bussen, uitgestapt in Helsinki en op de veerboot gestapt richting Tallinn. De sfeer zat er direct goed in, iedereen druk kletsend met elkaar en nu echt tijd om elkaar goed te leren kennen. Het weer leek echt top, vandaar ook het optimisme van truien uit en zonnebrillen op. Helaas bleek sloeg dit aan het begin van de tocht al om naar regen, wind en geen zon, maaaar dit mocht de pret niet drukken.

Op de veerboot richting Tallinn met de hele groep   Op de veerboot richting Tallinn (2)   Op de veerboot richting Tallinn

Nadat we aangekomen waren in Tallinn, zagen we al snel dat het echt een prachtige plek was, met niet alleen prachtige natuur zoals Finland, maar ook nog mooie gebouwen en oude straatjes. Elk straatje waarin we liepen had nog echt van die oude klinkers, mooie oude gebouwen en veel bochten. De eerste middag en avond vlogen voorbij. Spullen naar het hostel gebracht, opzoek gegaan naar een restaurantje en gezellig een drankje gedaan in de stad met z'n allen. Het vinden van een restaurant was nogal een hele opgave met ruim 30 mensen. Direct werd er bedacht om op te splitsen, wat een jongens - meiden verhaal werd. Maar zelfs, toen we met 14 meiden overbleven, was het erg lastig. Verdeeld over een aantal tafels hebben we uiteindelijk héérlijk gegeten. En goedkoop dat het was, echt niet te vergelijken met Finland. Dubbel genieten dus haha.

Sight seeing Tallinn dag 1  Eerste avond in Tallinn   Sight seeing Tallinn dag 1 (1)

De tweede dag vroeg opgestaan om de rest van Tallinn te verkennen. Tallinn is echt prachtig en zeker een aanrader! Highlights van Tallinn waren wel theTown Hall and Orthodox Cathedral of Alexander Nevsky. Maar ook gewoon het lopen door de stad was al een hele beleving.

Sight seeing Tallinn dag 2 meidengroep (1)  Sight seeing Tallinn dag 2 (8)  Sight seeing Tallinn dag 2 (4)

Sight seeing Tallinn dag 2 (3)  Sight seeing Tallinn dag 2 (5)

De tweede avond konden we het niet laten om dan toch het nachtleven van Tallinn te verkennen, dus besloten we mee te doen aan de kroegentocht. Na het eten even een drankje in een gek kroegje, wat écht spot goedkoop was. Zo betaalde je bijvoorbeeld voor 0.5L cider slechts €3,00. Even dachten we er over na om toch maar niet terug te gaan naar Finland de volgende dag, aangezien je daar zo €6,00 kwijt bent voor een normaal biertje.... Een was een avond (of nacht eigenlijk) van heel veel gezelligheid, drankjes, dansjes en weinig (wel te verstaan een uurtje of anderhalf) slaap.

Zondags was het tijd om het hostel te verlaten, nog even langs de slijterij te gaan, om zoveel mogelijk alcohol mee te slepen als je kon (aangezien het enorme prijsverschil met Finland) en op de veerboot terug naar Finland te keren. Weer een gevalletje jongens-meiden gesplitst, aangezien we verbleven in verschillende hostels. Zo slaagde de ene groep jongens er nog even in, bijna de veerboot te missen, en zelfs één van de jongens ook nog z'n paspoort en kamersleutel in het hostel achter te laten. Momentje van besef dat mannen toch echt niet zonder de vrouwengroep op pad konden ;).

Op de veerboot terug was eigenlijk het enige moment dat er niet druk gepraat en gezellig gedaan werd. Niemand kon meer boe of bah zeggen en iedereen dacht aan één ding: slaap.... Maar dat het een wel geslaagd weekend was en we een enorm hechte groep waren geworden, is een ding wat zeker is!

Terug naar huis, he-le-maal gesloopt